חיזוק תחושת השייכות של העובד למקום העבודה

 

מה כדאי ואיך מחזקים את תחושת השייכות של העובדים שלכם?

האדם הוא יצור חברתי. נשמע מוכר? כבר בתחילת המאה הקודמת, אמר זאת אלפרד אדלר, רופא ופסיכולוג. במילים פשוטות כולנו רוצים להשתייך. אנחנו מחשיבים את עצמנו חלק ממשהו גדול יותר וככל שהוא תורם לנו יותר, אנו נתרום לו. זו בדיוק הסיבה שאתם רוצים לחזק את תחושת השייכות של העובדים שלכם לארגון שאתם מנהלים.

ארגונים משקיעים היום מאמצים רבים ומשאבים מגוונים כדי לגרום לעובדים שלהם להרגיש 'גאוות יחידה', להרגיש שהם שייכים לא רק לארגון עצמו אלא לכל מה שהוא מייצג, לחזון שלו ולפעולות שלו. למה טיפוח תחושת השייכות חשוב כל כך? כי, כמו שאדלר הבין כבר מזמן, כשאתה מרגיש שייך, אתה מרגיש טוב, וכשטוב לך, המוטיבציה שלך להצליח ולגרום טוב בחזרה מטפסת למעלה.

פסיכולוגים רבים תרמו להבנת הצורך של האדם להשתייך. מאסלו, פסיכולוג כמובן, טען ששייכות היא צורך שבא מיד לאחר הצורך במזון ושתיה והצורך בביטחון וכשהצורך הזה מסופק, האדם פנוי להשקיע את האנרגיה שלו להיטיב עם המקום והקבוצה אליהם הוא מרגיש שייך.

אז מה העובדים שלכם צריכים שתשדרו להם כדי להרגיש שהם שייכים?

יש לאן להתקדם

העובדים שלכם מפרשים אפשרויות לקידום בארגון כביטוי להערכה שאתם נותנים לעבודה טובה ולהשתלבות מוצלחת. דאגו שהם יידעו מכך בשיחות המשוב שאתם עושים להם וגם במסרים שאתם מעבירים להם ביום יום.

יש ערך למה שהם עושים

תחושת שייכות מבוססת על כך שהעובדים מרגישים שהם מועילים ושאתם צריכים אותם. העבירו להם סמכויות ותנו להם הרגשה שאתם סומכים על האופן שבו הם ממלאים את האחריות שנתתם להם.

יש יחס אישי

כשאתם מעניקים יחס אישי ותשומת לב, אתם משדרים לעובדים שלכם שאכפת לכם מהם כי הם חלק בלתי נפרד מהמציאות שלכם. שילחו להם ברכת יום הולדת, הביעו עניין בסיפורים שהם משתפים אתכם והיו ערים לתחושות שלהם.

יש להם ערך מוסף

תחושת השייכות גוברת כשהעובדים שלכם מרגישים בעלי משמעות ושיש ערך מוסף לתפקיד שהם ממלאים. חשוב שתתנו משמעות לתפקיד שהם ממלאים, תדברו על התועלת, התרומה והחשיבות שהם מביאים לארגון, לתחום ולצוות.

מה יוצא לכם מחיזוק תחושת השייכות של העובדים?

כשהסביבה הארגונית מאפשרת לעובדים להרגיש שייכים, היא מדרבנת אותם להיות במיטבם וכך מקדמת את היצרנות, המעורבות, היצירתיות והמחויבות לארגון. אפשר לזהות זאת בעמדות ובדעות שלהם ביחס לארגון, בשפה – כשהם מדברים בגוף ראשון רבים (אנחנו, שלנו וכו'), בתוכניות שלהם לגבי עתידם בארגון ובפעולות המעשיות, שהם עושים, להיטיב ולהשתייך.

אילו פעולות ארגוניות יגבירו את תחושת ההשתייכות שלהם?

העובדים מחפשים להרגיש שייכים הן בקרב מי שמעליהם, המנהלים, והן בקרב השווים אליהם, חברי הצוות שלהם. כארגון, אתם יכולים לסייע להם בתהליכי השיוך:

הערכה

יצירת מנגנונים ארגוניים להערכה, שמדגישים את תרומת העובדים לצוות ולארגון ומאפשרים התייחסות לכישלונות או עידוד התנסויות ולקיחת יוזמה.

יצירת מודלים לחיקוי

תמרוץ מודלים של עובדים מצליחים כדי שאלה שישפיעו על הרצון של שאר העובדים להידמות אליהם וכך להרגיש שייכים לארגון.

מנגנוני תקשורת הדדית

יצירת מנגנוני תקשורת ברורים, שמעודדים תקשורת דו כיוונית. מלמעלה למטה והפוך. תנו לעובדים אפשרות להשמיע את רעיונותיהם ואת הביקורת שלהם במקביל לכך שתמשבו אותם כדי לחזק  את יכולותיהם וכדי לעודד אותם ליוזמה ולהתנסות.

בניית מותג ארגוני חזק

המחזק את תדמית הארגון ומדגיש את יכולותיו ועוצמותיו כדי  שהעובדים יתגאו בו וירצו להשתייך אליו ולהיות חלק ממנו.

 

מחקרים קשורים


מצב הנשים בשוק התעסוקה ב-2024

אף על פי שנשים מגדילות את הכוח הכלכלי הגלובלי שלהן ונכנסות לעולם התעסוקה במספרים גבוהים יותר, אנחנו עדיין רחוקים ממצב של שוויון מגדרי. ב- 2023 על כל 100 גברים שקודמו לדרג ניהולי, קודמו רק 87 נשים....

להמשך קריאה